REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ AL PRIMĂRIEI COMUNEI COŞBUC
CAPITOLUL I DISPOZIŢII GENERALE
Regulamentul de ordine interioara constituie cadrul care trebuie sa asigure in incinta institutiei, desfasurarea in bune condiţii a activitatii fiecărui salariat, respectarea stricta a regulilor stabilite privind ordinea si disciplina muncii, drepturile si obligaţiile salariaţilor, organizarea timpului de munca al salariaţilor, recompensele si sancţiunile ce pot fi aplicate. Acest regulament se aplica tuturor salariaţilor din aparatul propriu al Primăriei comunei Matei, indiferent de raporturile de serviciu, de natura contractului de munca încheiat.
CAPITOLUL II
REGULI PRIVIND RESPECTAREA PRINCIPIULUI NEDISCRIMINĂRII SI A INLĂTURĂRII ORICĂREI FORME DE ÎNCĂLCARE A DEMNITĂTII
Art.l. Libertatea muncii este garantata prin Constitutie, dreptul la munca nu poate fi ingradit.Orice persoana este libera in alegerea locului de munca si a profesiei, meseriei sau activitatii pe care urmeaza sa o presteze. Nimeni nu poate fi obligat sa munceasca sau sa nu munceasca intr-un anumit loc. In cadrul relaţiilor de munca functioneaza principiul egalitatii de tratament fata de toti salariaţii si angajatorii. Orice discriminare directa sau indirecta fata de un salariat bazata pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, vârsta, apartenenţa naţionala, rasa, culoare, etnie, religie, opţiune politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenţa sau activitate sindicala este interzisa.
Art. 2. Orice salariat care presteaza o munca beneficiaza de condiţii de munca adecvate activitatii desfasurate, de protectie sociala, de securitate si sanatate in munca, precum si de respectarea demnitatii si a constiintei sale fara nici o discriminare.Tuturor salariaţilor care presteaza o munca le sunt recunoscute dreptul la plata egala pentru munca egala precum si dreptul la protectia datelor cu caracter personal.
Art. 3. Relaţiile de munca se bazeaza pe principiul consensualitatii si al bunei credinţe. Pentru buna desfasurare a relaţiilor de munca participanţii la raporturile de munca se vor informa si se vor consulta reciproc in condiţiile legii.
CAPITOLUL III
OBLIGAŢIILE CONDUCERII EXECUTIVE A PRIMĂRIEI (PRIMAR)
Conducerii executive a Primăriei comunei Matei îi revin urmatoarele obligaţii:
Art.4. Asigurarea dotărilor necesare desfasurarii activitatii salariaţilor (spaţiu in birouri, mobilier, tehnica de calcul, rechizite, diverse materiale), asigurarea condiţiilor normale de munca si igiena, de natura sa le ocroteasca sanatatea si integritatea fizica si psihica si urmarirea utilizării eficiente a timpului de munca.
Art.5. Acordarea drepturilor ce decurg din actele normative in vigoare tuturor salariaţilor, in raport cu funcţia detinuta si munca efectiv prestata.
Art.6. Asigurarea de sanse si tratament intre salariaţi, femei si barbati, in cadrul relaţiilor de munca de orice fel.
CAPITOLUL IV
OBLIGAŢIILE PERSONALULUI DE CONDUCERE DIN CADRUL PRIMĂRIEI COMUNEI MATEI
Art.7. Personalul de conducere din cadrul Primăriei comunei Matei, are obligaţia de a organiza si coordona activitatea salariaţilor din subordine, de a întări ordinea si disciplina.
In acest sens are urmatoarele sarcini:
1.Stabilirea atribuţiilor si răspunderilor pentru fiecare salariat din cadrul direcţiei, serviciului sau compartimentului, in raport cu pregatirea profesionala, experienţa dobândita si rezultatele obtinute in activitatea profesionala.
2.Sprijinirea propunerilor si iniţiativelor motivate ale personalului din subordine, in vederea imbunatatirii activitatii autoritatii publice, precum si a calitatii serviciilor publice oferite cetatenilor.
3.întocmirea si actualizarea dosarelor profesionale ale funcţionarilor publici si pastrarea acestora in condiţii de siguranţa.
4.Crearea cadrului necesar pentru cunoaşterea de către toti salariaţii a legislaţiei in vigoare, cu deosebire a celei care vizeaza direct activitatile specifice institutiei.
5.Asigurarea păstrării secretului de serviciu la primirea, întocmirea, multiplicarea, difuzarea si pastrarea documentelor clasificate.
6.Urmarirea respectării circuitului normal al informaţiilor si perfecţionării sistemului informaţional al institutiei.
7.Asigurarea instruirii personalului pentru respectarea pe toata durata programului de munca, a normelor de prevenire si stingere a incendiilor, a normelor de protectia muncii (la locurile de munca unde acestea se impun) si a normelor igienico-sanitare.
8.Exercitarea îndrumării, coordonării si controlului permanent al activitatii personalului din cadrul direcţiilor sau serviciilor, in scopul realizarii
integrale si la termenele stabilite a sarcinilor ce le revin conform Regulamentului de organizare si funcţionare, a legislaţiei in vigoare, a hotărârilor Consiliui local si a dispoziţiilor emise de primar, precum si din programele de activitate elaborate.
9.Elaborarea propunerilor privind stimularea suplimentara a salariaţilor care aduc un aport deosebit la bunul mers al activitatii ce o desfasoara.
10.Sancţionarea potrivit prevederilor legale a persoanelor care incalca cu vinovăţie obligaţiile de serviciu ce le revin, sau normele de comportare in institutie.
11.In exercitarea atribuţiilor specifice funcţiilor publice de conducere, sa asigure egalitatea de sanse si tratament cu privire ia dezvoltarea carierei in funcţia publica pentru funcţionarii publici din subordine.
12.Sa examineze si sa aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competentei profesionale pentru personalul din subordine, atunci când propun avansari, promovări, transferuri, numiri sau eliberări din funcţii.
CAPITOLUL V
INTERDICTII APLICABILE FUNCŢIONARILOR PUBLICI DE CONDUCERE
Art.8. Se interzice funcţionarilor publici de conducere sa favorizeze sau sa defavorizeze accesul ori promovarea in funcţia publica pe criterii discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu principiile care guverneaza conduita profesionala a funcţionarilor publici:
- a) supremaţia Constitutiei si a legii;
- b) prioritatea interesului public ;
- c) asigurarea egalitatii de tratament a cetatenilor in fata autoritatilor si institutiilor publice;
- d) profesionalismul ;
- e) imparţialitatea si independenta;
- f) integritatea morala ;
- g) libertatea gândirii si a exprimării;
Art.9. Pentru aducerea la indeplinire a acestor obligaţii, secretarul comunei va fi sprijinit de primar, respectiv viceprimar.
CAPITOLUL VI OBLIGAŢIILE SALARIAŢILOR
- A. OBLIGAŢII GENERALE
Art. 10. Salariaţii Primăriei Matei, funcţionarii publici sau cu contract individual de munca, indiferent de locul de munca unde isi desfasoara activitatea, in concordanta cu prevederile legale in vigoare, au urmatoarele obligaţii:
l.S a indeplineasca cu fidelitate, conştiinciozitate si la termenele prevăzute ‘îndatoririle de serviciu stabilite prin fisa postului si sa se abtina de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii Primăriei comunei Matei, persoanelor fizice sau juridice, ori prestigiului corpului funcţionarilor publici.
2.Sa nu desfasoare in incinta institutiei activitati cu caracter politic, in sprijinul partidelor politice, organizaţiilor sau asociaţiilor de acest fel, in timpul programului.
3.Funcţionarii publici au obligaţia sa prezinte, in condiţiile legii, conducătorului autoritatii declaraţia de avere la numirea intr-o funcţie publica sau la încetarea raportului de serviciu si sa respecte întocmai, regimul juridic al conflictului de interese si al incompatibilitatilor, stabilite potrivit legii.
4.Sa respecte legislaţia in vigoare, hotărârile Consiliului Local si dispoziţiile primarului si sa aduca la îndeplinire sarcinile primite.
5. Sa-si perfecţioneze continuu nivelul de pregătire profesionala, atât prin studiul individual, cât si prin cursurile organizate de către Consiliul judeţean, in colaborare cu Institutul National de Administraţie sau cu alte institutii abilitate potrivit legii.
6.Sa păstreze secretul de serviciu in activitatile de primire, întocmire multiplicare, difuzare si pastrare a documentelor cu caracter secret.
7.Sa respecte programul de munca stabilit in institutie, urmărind folosirea cu eficienta maxima a timpului de munca pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
8. Sa se prezinte la serviciu intr-o tinuta vestimentara decenta si adecvata si sa manifeste un comportament civilizat si demn in relaţiile cu colegii si ceilalţi salariaţi din institutie; sa manifeste solicitudine si respect in relaţiile cu persoanele din afara
9. Sa nu se prezinte la serviciu sub influenta alcoolului; persoanele aflate in aceasta situatie vor fi obligate să părăsească instituţia, urmănd a se lua măsurile de sancţionare a lor.
10. Sa se inscrie in condicile de prezenta constituite, ori de câte ori intervin deplasari in interesul serviciului in localitate sau in alte localitati; pentru interese personale, ieşirea din institutie se va face numai cu aprobarea primarului, viceprimarului sau secretarului, dupa caz.
11. Sa-si insuseasca si sa respecte normele legale de prevenire si stingere a incendiilor, normele de protectia muncii si cele igienico-sanitare.
12. Sa păstreze in condiţii corespunzătoare toate bunurile mobile si imobile din dotarea institutiei si sa foloseasca in mod judicios rechizit
13. Conform prevederilor Regulamentului de organizare si funcţionare al Primăriei Matei, sa puna la dispoziţia consilierilor locali documentele sau informaţiile solicitate de aceştia.
14. Sa asigure corecta utilizarea a bunurilor din dotare: aparatura de calcul, maşini de scris, mobilier, etc.
15. Sa deconecteze la sfârsitul programului de lucru aparatura electrica, electronica sau alte instalatii electrice din dotare.
16. Pentru pastrarea in siguranţa a documentelor, acestea vor fi inchise la sfârsitul programului de lucru in fise
- B. OBLIGAŢII CE REVIN FUNCŢIONARILOR PUBLICI PREVĂZUTE DE NORMELE DE CONDUITĂ PROFESIONALĂ
Art. 11. Funcţionarii publici, in conformitate cu normele de conduita, au urmatoarele obligaţii:
1. De a asigura un serviciu public de calitate in beneficiul cetatenilor, prin participarea activa la luarea deciziilor si la transpunerea lor in practica, in scopul realizarii competentelor autorităţii locale.
2. In exercitarea funcţiei publice, de a avea un comportament profesionist, precum si de a asigura, in condiţiile legii, transparenta administrativa, pentru a câştiga si a menţine încrederea publicului in integritatea, imparţialitatea si eficacitatea autoritatilor si institutiilor publice.
3. Prin actele si faptele lor, sa respecte Constitutia, legile tarii si sa acţioneze pentru punerea in aplicare a dispoziţiilor legale, in conformitate cu atributiile care le revin, cu respectarea eticii profesionale.
4. Sa se conformeze dispoziţiilor legale privind restrângerea exerciţiului unor drepturi, datorata naturii funcţiilor publice detinute.
5. De a apara in mod loial prestigiul autoritatii in care isi desfasoara activitatea, precum si de a se abţine de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
6. De a nu dezvălui informaţii care nu au caracter public si de a nu remite documentele care conţin asemenea informaţii, la solicitarea reprezentanţilor unei alte autoritati ori institutii publice, numai cu acordul primar Aceasta obligaţie nu reprezintă o derogare de la obligaţia legala a funcţionarilor publici de a furniza informaţii de interes public celor interesati, in condiţiile legii.
7. In îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, de a respecta demnitatea funcţiei publice detinute, corelând libertatea dialogului cu promovarea intereselor autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea.
8. In activitatea lor, de a respecta libertatea opiniilor si de a nu se lasa influenţaţi de considerente personale sau de popularitate. In exprimarea opiniilor, funcţionarii publici trebuie sa aiba o atitudine concilianta si sa evite generarea conflictelor datorate schimbului de părer
9. In relaţiile cu personalul din cadrul autoritatii publice in care isi desfasoara activitatea, precum si cu persoanele fizice sau juridice, sa aiba un comportament bazat pe respect, buna- credinţa, corectitudine si amabilitate.
10. De a nu aduce atingere onoarei, reputatiei si demnitatii persoanelor din cadrul autoritatii in care isi desfasoara activitatea, precum si persoanelor cu care intra in legătură in exercitarea funcţiei publice, prin:
- a) intrebuintarea unor expresii jignitoare;
- b) dezvaluirea unor aspecte ale vieţii private;
- c) formularea unor sesizări sau plângeri calomnioase.
- a) promovarea unor soluţii similare sau identice raportate la aceeaşi categorie de situatii de fapt;
- b) eliminarea oricărei forme de discriminare bazate pe aspecte privind naţionalitatea, convingerile religioase si politice, starea materiala, sanatatea, vârsta, sexul sau alte aspe
12.Sa promoveze o imagine favorabila tarii si autoritatii pe care o reprezintă in cadrul unor organizaţii internaţionale, institutii de invatamânt, conferinţe, seminarii si alte activitati cu caracter internaţional
13.In deplasarile externe, sa aiba o conduita corespunzătoare regulilor de protocol si le este interzisa incalcarea legilor si obiceiurilor tarii gazda.
14.In procesul de luare a deciziilor, sa acţioneze conform prevederilor legale si sa isi exercite capacitatea de apreciere in mod fundamentat si impartial.
15.Sa asigure ocrotirea proprietatii publice si private a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, sa evite producerea oricărui prejudiciu, acţionând in orice situatie ca un bun proprietar.
16.Sa foloseasca timpul de lucru, precum si bunurile aparţinând autoritatii numai pentru desfasurarea activitatilor aferente funcţiei publice detinute.
17.Sa propună si sa asigure, potrivit atribuţiilor care le revin, folosirea utila si eficienta a banilor publici, in conformitate cu prevederile legale.
CAPITOLUL VII
INTERDICTII APLICABILE FUNCŢIONARILOR PUBLICI
Art. 12. Funcţionarilor publici le este interzis:
l.S a exprime in public aprecieri neconforme cu realitatea in legătură cu activitatea autoritatii in care isi desfasoara activitatea, cu politicile si strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu caracter normativ sau individual;
2.Sa faca aprecieri neautorizate in legătură cu litigiile aflate in curs de soluţionare si in care autoritatea sau institutia publica in care isi desfasoara activitatea are calitatea de parte;
3.Sa dezvăluie informaţii care nu au caracter public, in alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
4.Sa dezvăluie informaţiile la care au acces in exercitarea funcţiei publice, daca aceasta dezvăluire este de natura sa atraga avantaje necuvenite ori sa prejudicieze imaginea sau drepturile institutiei ori ale unor funcţionari publici, precum si ale persoanelor fizice sau juridice;
5.Sa acorde asistenta si consultanta persoanelor fizice sau juridice in vederea promovării de acţiuni juridice ori de alta natura împotriva statului sau autoritatii ori institutiei publice in care isi desfasoara activitatea.
6.In exercitarea funcţiei publice:
- a) sa participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor politice;
- b) sa furnizeze sprijin logistic candidaţilor la funcţii de demnitate publica;
- c) sa colaboreze, in afara relaţiilor de serviciu, cu persoanele fizice sau juridice care fac donaţii ori sponsorizări partidelor politice;
- d) sa afişeze, in cadrul autoritatii, insemne ori obiecte inscripţionate cu sigla sau denumirea partidelor politice ori a candidaţilor acesto
7.In considerarea funcţiei publice detinute, sa permită utilizarea numelui sau imaginii proprii in acţiuni publicitare pentru promovarea unei activitati comerciale, precum si in scopuri electorale.
8.In relaţiile cu reprezentanţii altor state, sa exprime opinii personale privind aspecte naţionale sau dispute internaţionale,
9.Sa solicite ori sa accepte cadouri, servicii, favoruri, invitatii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate personal, familiei, părinţilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relaţii de afaceri sau de natura politica, care le pot influenta imparţialitatea in exercitarea funcţiilor publice detinute ori pot constitui o recompensa in raport cu aceste funcţii.
10.Sa promită luarea unei decizii de către autoritatea sau institutia publica, de către alti funcţionari publici, precum si îndeplinirea atribuţiilor in mod privilegiat.
11.Folosirea de către funcţionarii publici, in alte scopuri decât cele prevăzute de lege, a prerogativelor funcţiei publice detinute.
12. Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de elaborare a proiectelor de acte normative, de evaluare sau de participare la anchete ori
acţiuni de control, funcţionarilor publici le este interzisa urmarirea obţinerii de
foloase sau avantaje in interes personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.
13. Sa foloseasca poziţia oficiala pe care o deţin sau relaţiile pe care le-au stabilit in exercitarea funcţiei publice, pentru a influenta anchetele interne ori externe sau pentru a determina luarea unei anumite masur
14. Sa impună altor funcţionari publici sa se inscrie in organizaţii sau asociaţii, indiferent de natura acestora, ori sa le sugereze acest lucru, promitându-le acordarea unor avantaje materiale sau profesionale.
15. Sa foloseasca timpul de lucru ori logistica autoritatii pentru realizarea de activitati publicistice in interes personal sau activitati didactice.
16. Furnizarea informaţiilor referitoare la bunurile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, supuse operaţiunilor de vânzare, concesionare sau închiriere, in alte condiţii decât cele prevăzute de lege.
CAPITOLUL VIII COMUNICARE SI LIMITE DE COMPETENTĂ
Art. 13. Relaţiile cu mijloacele de informare in masa se asigura de către funcţionarii publici desemnaţi in acest sens de conducătorul autoritatii, in condiţiile legii.
Art. 14. Funcţionarii publici desemnaţi sa participe la activitati sau dezbateri publice, in calitate oficiala, trebuie sa respecte limitele mandatului de reprezentare incredintat de conducătorul autoritatii.
Art.15. In cazul in care nu sunt desemnaţi in acest sens, funcţionarii publici pot participa la activitati sau dezbateri publice, având obligaţia de a face cunoscut faptul ca opinia exprimata nu reprezintă punctul de vedere oficial al autoritatii ori institutiei publice in cadrul careia isi desfasoara activitatea.
CAPITOLUL IX
UTILIZAREA SISTEMULUI INFORMATIC
Art. 16. Accesul la INTERNET se face numai in interes de serviciu, fiind interzise activitati de comerţ electronic in interes privat, vizitarea site- urilor cu caracter obscen sau de propaganda, instigatoare la violenta sau acte de terorism, de muzica, filme, jocuri, chat-ul etc; Se permit download-uri (descărcări de pe Internet) exclusiv in cazul in care fişierele descarcate sunt necesare activitatii din cadrul institutiei.
CAPITOLUL X ORGANIZAREA TIMPULUI DE MUNCĂ
Organizarea timpului de munca se stabileste in raport cu specificul activitatii astfel:
Art.17. Durata săptămânii de munca este de 5 zile lucratoare, iar a zilei de munca la locurile de munca este de 8 ore.
Art.18. Programul de lucru pentru angajaţii Primăriei comunei
Matei, de luni pina vineri, este următorul :
-zilnic între orele 8 – 16 ;
-programul de lucru cu publicul în cadrul Programului de Măsuri pentru combaterea birocraţiei în activitatea de relaţii cu publicul :
-în zilele lucrătoare între 8.00-16.00 ;
-permanenţa pentru zilele de sâmbâtâ şi duminica, cât şi în sărbătorile legale, este asigurată de câtre paznic;
-audienţele se desfăşoară în fiecare :
– luni orele 8 – 1 4 Primar;
– marţi orele 8 – 1 4 Viceprimar;
– miercuri orele 8 – 1 4 Secretar.
Art.19. (1) Pentru orele lucrate din dispoziţia conducătorului autoritatii sau institutiei publice, peste durata normala a timpului de lucru sau in zilele de sărbători legale ori declarate zile nelucratoare, funcţionarii publici de execuţie au dreptul la recuperare sau la plata majorata cu un spor de 100% din salariul de baza, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. Numărul orelor prestate peste programul normal de lucru nu poate depasi 360 intr-un an. Salariaţii cu contract individual de munca, la solicitarea angajatorului pot efectua munca suplimentara cu respectarea prevederilor Codului Muncii. Durata maxima legala a timpului de munca nu poate depasi 48 de ore pe săptămână inclusiv orele suplimentare. Munca suplimentara se compenseaza prin orelibere plătite in urmatoarele 30 de zile dupaefectuareaacestora, iar salariatulbeneficiază de salariul corespunzător pentru orelepesteprogramul normal de lucru. In cazul in care compensarea prin ore libere plătite nu este posibila in cele 30 de zile prevăzute de lege, in luna urmatoare munca suplimentara va fi plătită prin adaugarea unui spor la salariu corespunzător duratei acesteia ce nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza.
(2) Plata orelor suplimentare se face lunar conform legislaţiei in
vigoare, pe baza pontajelor distinct intocmite, semnate de directorul executiv si aprobate de persoana din conducerea institutiei care coordoneaza direcţia respectiva.
Art.20. Evidenta zilnica a prezentei la lucru a salariaţilor se realizeaza de către secretar prin condici de prezenta. Semnarea condicilor de prezenta de către salariaţi se face personal la începerea si terminarea programului de lucru.
Art.21. Durata zilnica a prezentei la lucru a salariaţilor conform condicilor de prezenta se centralizeaza o dată pe luna de către contabil, pe baza foilor colective de prezenta intocmite si semnate de secretar sau primar.
Art.22. Programarea concediilor de odihna se propune de secretar,
dupa consultarea salariaţilor, ţinând seama de necesitatea asigurarii continuitatii in executarea sarcinilor specifice si se aproba de primar.
Art.23. Evidenta concediilor de odihna, de boala, a învoirilor si a concediilor fara plata si de studii se tine de către secretar si contabil.
Art.24. Pentru interese personale, bine justificate, salariaţii pot solicita, conform reglementarilor legale, concedii fara plata, prin cerere scrisa care se aproba de primar cu avizul prealabil al secretarului, in masura in care activitatea compartimentului din care face parte solicitantul, nu este afectata prin lipsa acestuia de la locul de munca.
CAPITOLUL XI
PROCEDURA DE SOLUŢIONARE A CERERILOR
SAU RECLAMATIILOR INDIVIDUALE ALE SALARIAŢILOR
Art.25. Salariaţii au dreptul si obligaţia sa sesizeze nemulţumirile sau comportamentul neprincipial al altor salariaţi. Sesizarea se va face in scris.
Art.26. Competenta de soluţionare a sesizărilor este a primarului, acesta putând delega aceasta competenta secretarului.
Art.27.Termenul de soluţionare a acestor sesizări este de 10 zile. Art.28. Daca din motive bine întemeiate soluţionarea nu se poate face
in termenul stabilit, fiind necesare analize si verificări mai ample, acesta se
poate prelungi cu inca 10 zile, petiţionarul urmând a fi incunostiintat despre acest aspect.
CAPITOLUL XII RECOMPENSE
Art.29. Salariaţii care au realizat sau au participat direct la obţinerea unor rezultate deosebite in activitatea institutiei, pot fi stimulati prin:
– promovarea in clase, grade si trepte profesionale, conform prevederilor legale;
– acordarea salariului de merit;
– premii individuale acordate in cursul anului, in conformitate cu prevederile legale;
Art.30. (l)Recompensa se acorda la propunerea scrisa a secretarului aprobata de primar.
(2) Contestatiile vizând acordarea recompenselor se vor adresa primarului.
CAPITOLUL XIII SANCŢIUNI DISCIPLINARE
Art.31. Incalcarea cu vinovăţie a obligaţiilor prevăzute in actualul regulament, inclusiv a normelor de comportare stabilite, constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza ca atare, indiferent de funcţia detinuta de salariaţii care au savârsit-o.
Art.32. Sancţiunile care se aplica salariaţilor in cazuri de abateri disciplinare sunt cele stipulate de legislaţia in vigoare privind raporturile de munca (Legea 53/2003-Codul Muncii si Legea nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicata) si anume:
– Pentru funcţionarii publici, sancţiunile disciplinare sunt:
- a) mustrare scrisa;
3 luni;
- b) diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioada de pâna la
- c) suspendarea dreptului de avansare in gradele de salarizare sau dupa caz de promovare in funcţia publica pe o perioada de la 1 la 3 ani;
- d) retrogradarea întrepte de salarizare sau retrogradarea în funcţia publica pe o perioada de pâna la 1 an, cu diminuarea corespunzătoare a salariului;
- e) destituirea din funcţia publica;
Art. 33. Sancţiunile disciplinare nu pot fi aplicate decât dupa cercetarea prealabila a faptei savârsite si dupa audierea funcţionarului public; audierea funcţionarului public trebuie consemnata in scris, sub sancţiunea nulitatii.
Art.34.(1) Prima sancţiune – mustrare scrisa- se poate aplica direct de către persoana care are competenţa legală de numire în funcţie publică.
(2) Sancţiunile disciplinare prevăzute la pct.3 literele b)-e) se aplica de către persoana care are competenţa legală de numire în funcţie publică, la propunerea comisiei de disciplina constituita in cadrul institutiei in conformitate cu legea, in termen de cel mult 2 ani de la data savârsirii abaterilor, acestea urmând a se radia de drept, in condiţiile si la termenele prevăzute de lege.
Art.35. (1) Pentru salariaţii cu contract individual de munca sancţiunile prevăzute de Codul Muncii sunt:
- a) avertismentul scris;
- b) suspendarea contractului individual de munca pe o perioada ce nu poate depasi 10 zile lucratoare;
- c) retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei in care s-a dispus retrogradarea pentru o durata ce nu poate depasi
60 de zile;
- d) reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
- e) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, a indemnizaţiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%.
- f) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
(2) Nici o masura, cu excepţia celei prevăzute la litera a), nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile, prin comunicarea in scris cu precizarea obiectului, datei, orei si locului intrevederii.
(3) Neprezentarea salariatului la convocarea facuta, faraun motiv obiectiv, da dreptul angajatorului sa dispună sancţionarea fara efectuarea cercetării disciplinare prealabile.
(4) Angajatorul dispune aplicarea sancţiunii disciplinare in scris, in termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunostinta despre savârsirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 lunide la data savârsirii faptei.
Art.36. Decizia de sancţionare poate fi contestata de salariat la instantele judecătoreşti competente in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării.
Art.37. Raspunderea contravenţionala sau civila a funcţionarului public se angajeaza in conformitate cu prevederile art.71 si 72 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,modificată cu Legea
251/2006 iar repararea pagubelor aduse autoritatii sau institutiei publice se dispune in conformitate cu prevederile art.74 din legea amintita.
Art.38. Pentru salariaţii cu contract individual de munca raspunderea patrimoniala este reglementata de Codul Muncii prin prevederile art.269-275.
CAPITOLUL XIV
REGULI PRIVIND PROTECTIA, IGIENA SI SECURITATEA IN MUNCA IN CADRUL INSTITUTIEI
Art.39. Salariaţii vor desfasura activitatea in asa fel incât sa nu expună pericolelor de accidentare sau îmbolnăvire profesionala persoana proprie sau alti angajaţi, in conformitate cu pregatirea si instruirea in domeniul protectiei muncii.
Art.40. Salariaţii si reprezentanţii lor in domeniu au dreptul sa ceara conducătorului autoritatii sa ia masurile cele mai potrivite si au dreptul sa prezinte acestuia propunerile de masuri pentru eliminarea riscului de accidente si imbolnavire profesionala.
Art.41. Salariatul care in caz de pericol iminent, paraseste locul de munca, nu va fi supus la nici un prejudiciu cu excepţia cazului unor acţiuni nejustificate sau ale unor neglijente grave.
Art.42. In caz de pericol iminent salariatul va lua masurile care se impun pentru protejarea propriei persoane, a altor salariaţi si a bunurilor institutiei.
Art.43. Conducătorul autoritatii are obligaţia de a lua toate masurile pentru protejarea vieţii si sanatatii salariaţilor.
Art.44. Conducătorul autoritatii va implementa masurile de asigurare a securitatii si sanatatii salariaţilor ţinând seama de principiile generale de prevenire.
Art.45. Salariaţii nu vor fi implicaţi in nici o situatie in costurile financiare ale masurilor de prevenire referitoare la securitatea si sanatatea in munca.
CAPITOLUL XV DISPOZIŢII FINALE
Art.46. Prezentul Regulament de ordine interioara a fost elaborat pe baza prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii cu modificările şi completările ulterioare ale Legii nr.215/2001 privind administraţia publica locala,modificată şi completată cu Legea nr. 286/2006 ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, modificată şi completată prin Legea nr.
251/2006 si ale Legii nr. 7/2004, privind Codul de conduita a funcţionarilor publici.
Art.47. Incalcarea dispoziţiilor prezentului regulament constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a funcţionarilor publici si personalului contractual, in condiţiile legii.
Art.48. Comisiile de disciplina au competenta de a cerceta incalcarea prevederilor prezentului regulament si de a propune aplicarea sancţiunilor
disciplinare, in condiţiile legii.
Art.49. In cazurile in care faptele savârsite întrunesc elementele constitutive ale unor infracţiuni, vor fi sesizate organele de urmărire penala competente, in condiţiile legii.
Art.50. Funcţionarii publici răspund potrivit legii in cazurile in care, prin faptele savârsite cu incalcarea normelor de conduita profesionala, creeaza prejudicii persoanelor fizice sau juridice.
Art.51. Modificările sau completările prezentului regulament se vor
face ţinând seama de actele normative in vigoare la data modificării
(completării), prin grija secretarului.
Art.52. Regulamentul de ordine interioara se va aduce la cunostinta angajaţilor sub semnătură